مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک در فضای نوین کسب و کار | دوره dba

مدیریت چیست و مدیریت استراتژیک چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ در فضای نوین کسب و کار، مدیر چه وظایفی بر عهده دارد؟ برای انجام درست وظایف خود به چه مهارت‌ها و آموزش‌هایی نیازمند است؟ این آموزش‌ها را از چه طریق می‌تواند کسب نماید؟ برای دریافت پاسخ این سوالات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سازمان از لحظه‌ای که به عنوان یک ایده اولیه شکل می‌گیرد تا زمانی که دوره‌های مختلف حیات خود را طی می‌کند، نیازمند مدیر است. مدیر کسی است که منابع مختلف را در راستای اهداف سازمانی بسیج می‌کند. چنین شخصی برای بهبود بهره وری و کارایی خود و سازمان، نیازمند آموزش مستمر است. باید متناسب با تغییرات آموزش ببیند و رشد کند تا بتواند واحد منسجم سازمان را به سلامت و موفقیت از چالش‌ها عبور دهد.

 

مدیریت کسب و کار
مدیریت کسب و کار مدرسه تربیت مدرس

 

مفهوم مدیریت

مدیریت مفهومی است که تعاریف مختلفی برای آن ارائه شده اما به زبان ساده می‌توان گفت ایجاد هماهنگی و به‌کارگیری موثر سرمایه‌های انسانی و مالی جهت نیل به اهداف سازمانی، مدیریت نام دارد. مدیریت از انواع و سبک‌های مختلفی برخوردار است.

نکته مهم این است که مدیریت به عنوان یک علم و مهارت قابل آموختن است. نکته مهم دیگر این است که نمی‌توان بدون یادگیری اصول مدیریت، مدیر خوب و لایقی شد. مدیر باید با طیفی از انسان‌ها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را تحت یک واحد منسجم به سمت هدفی از پیش تعیین شده هدایت کند. بنابراین نیازمند آموختن مهارت‌های بسیاری است.

مدیریت استراتژیک

ابتدا لازم است مفهوم استراتژی (Strategy) درک شود. این عبارت بیانگر برنامه عملی است که هدف خاصی را دنبال می‌کند. تفکر استراتژیک به استراتژی می‌انجامد. در این نوع تفکر، فرد آگاه است که نمی‌تواند همه گزینه‌های ممکن را انتخاب نماید، بلکه باید تعداد محدودی را انتخاب کند که دستیابی به هدف را تسهیل و تسریع نماید.

با این پیش زمینه می‌توان گفت مدیریت استراتژیک نوعی از مدیریت است که رویکردهای الزامی برای بقا، رشد و دستیابی به اهداف خرد و کلان را ارائه می‌دهد. تعریف چشم انداز، اهداف بلندمدت و کوتاه مدت، تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و چالش‌ها، تدوین و پیاده سازی استراتژی‌های لازم، ارزیابی عملکرد و بهینه سازی پیوسته، از کارکردهای اصلی مدیریت استراتژیک است.

مدیریت استراتژیک انواع مختلفی دارد مانند مدیریت استراتژیک کسب و کار، استراتژیک شرکتی، استراتژیک رقابتی، استراتژیک نوآوری و استراتژیک عملیاتی.

 

مدیریت استراتژیک کسب و کار

 

مدیریت استراتژیک کسب و کار در پی توسعه اهداف و چشم انداز شرکت یا سازمان برای دستیابی به سود بیشتر و پایدار است. تجزیه و تحلیل کسب و کار، بازار و رقبا، تعیین اهداف و ارزیابی عملکرد در راستای اهداف، از وظایف اصلی این نوع مدیریت است.

در اقتصاد کنونی که رشد روز افزون دانش و تغییرات سریع و ناگهانی از ویژگی‌های اصلی آن است، انجام درست وظایف مدیریت، نیازمند مهارت‌های فوق تخصصی است. مدیر خوب می‌داند که باید پیوسته در حال یادگیری باشد. در این صورت می‌تواند با صرفه جویی در زمان، هزینه‌ها و منابع مالی، نتایج بهتری کسب کند.

به طور کلی یادگیری از دو منبع امکان پذیر است. یادگیری از تجارب گذشته خود یا دیگران، دوم یادگیری در فضاهای آموزشی (مانند دوره‌ها، سمینارها و کنفرانس‌های آموزشی). یکی از دوره‌های آموزشی ضروری برای مدیران سطوح مختلف سازمان‌ها، دوره mba، dba و post dba است. در ادامه جزئیاتی از این دوره‌ها ارائه می‌گردد.

معرفی دوره dba

دوره dba ویژه متخصصان، مشاوران ارشد، مدیران و رهبران سازمان و کسب و کار است. کسانی که می‌خواهند با ارتقای خود، تاثیر مثبتی بر رشد و ارتقای سازمان داشته باشند. در این دوره مهارت‌های ویژه‌ای در دانشجویان تقویت می‌شود که از طریق آن بتوانند قدرت تحلیل و تفکر، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را به ویژه در مواقع بحرانی، تقویت کنند.

در این دوره دروس مختلفی به صورت علمی، عملی و پژوهش محور به دانشجویان آموزش داده می‌شود. عمده سرفصل‌های این دوره عبارتند از: تصمیم‌گیری برای مدیران، بازاریابی پیشرفته، مدیریت تامین سرمایه، تحلیل رفتار مصرف‌کننده، مبانی و تحلیل صورت‌های مالی، مدیریت منابع انسانی پیشرفته، تحلیل اقتصاد بین‌الملل، سرمایه‌گذاری، آینده پژوهی، مدیریت زنجیره تامین و توزیع کالا و خدمات، مهارت‌های فردی و میان فردی،  خلاقیت، نوآوری،کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار. عناوین و محتوای دروس در مراکز مختلف تفاوت دارند و بسته به گرایش و تخصص متقاضیان، برخی عناوین حذف یا اضافه می‌گردند.

هنگام انتخاب مرکز آموزشی، لیست دروس و سرفصل‌های آن را به دقت بررسی کرده و با نیازهای خود انطباق دهید. یک دوره هر چقدر عالی و خوب باشد اما نیاز شما را پوشش ندهد، بی فایده خواهد بود.

 

دوره dba دانشگاه تربیت مدرس
دوره dba دانشگاه تربیت مدرس

 

تفاوت دوره dba با phd

برای کسانی که می‌خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند ممکن است این سوال پیش بیاید که دوره dba مناسب‌تر است یا phd. انتخاب بین این دو گزینه به سوابق گذشته و برنامه‌ریزی آینده آن‌ها بستگی دارد.

تفاوت اصلی دوره دی بی ای با دکترا (PHD) این است که در دوره دی بی ای، افراد چالش‌های دنیای واقعی کسب و کار را تمرین کرده و از تئوری محض، فاصله می‌گیرد. مهارت‌های عملی افراد را برای عارضه‌یابی و حل مساله تقویت کرده و با آخرین تجارب مدیران موفق در دنیا آشنا می‌سازد. دانشجویان به صورت عملی می‌آموزند چگونه دانش مدیریت را برای رشد و توسعه کسب و کار به کار گیرند. بنابراین می‌توان این دوره را مکمل دوره دکترا دانست، به ویژه برای کسانی که خود را برای رده‌های بالای مدیریتی آماده می‌کنند.

به طور خلاصه می‌توان گفت دوره dba مناسب کسانی است که به مهارت‌های مدیریتی بیش از تئوری‌های مدیریت نیاز دارند.

نکته مهم دیگر این است که دوره dba مناسب کسانی است که سابقه علمی و عملی در حوزه مدیریت داشته و با تئوری‌های آن کاملا آشنا هستند؛ راه اندازی کسب و کار یا مدیریت را به طور عملی تجربه کرده و چالش‌های آن را چشیده‌اند. بنابراین اگر پیش نیاز کافی برای دوره این دوره را ندارید، بهتر است وقت خود را بیهوده تلف نکنید.

به طور معمول این دوره بعد از گذران دوره mba قابل ارائه است.

 

برگزاری دوره dba

با توجه به استقبال گسترده از دوره dba، موسسات و مراکز مختلفی اقدام به برگزاری آن به صورت آنلاین، آفلاین، حضوری و نیمه حضوری می‌کنند. از آن جایی که هدف کارآموز و دانشجو صرفا دریافت گواهی نامه نبوده و خواهان یادگیری علوم و فنون جدید در جهت مدیریت و رهبری کارآمد است، باید در انتخاب موسسه تحقیق کافی صورت پذیرد. کیفیت آموزش، ارائه مطالب نوین و به‌روز، بهره‌گیری از اساتید مجرب و کارآزموده از ویژگی‌های موسسات خوب در برگزاری دوره dba است. پس قبل از انتخاب و پرداخت هزینه، از کیفیت موسسه و آموزش‌های آن اطمینان حاصل نمایید. در مدرسه كسب و كار تربیت مدرس، دوره DBA (همزمان حضوری و آنلاین) برگزار می‌شود و گواهی نامه معتبر وزارت علوم ارائه می‌گردد و افراد به صورت حضوری و آنلاین می‌توانند در اقصی نقاط ایران از امکانات این کلاس‌ها با خیالی آسوده استفاده کنند.

 

دوره post dba دانشگاه تربیت مدرس
دوره post dba دانشگاه تربیت مدرس

 

کلام آخر

اقتصاد نوین بر پایه انواع دانش استوار است. در این اقتصاد بقا، رشد و توسعه انواع مشاغل در گرو آموزش، کسب مهارت‌ها و دانش علمی و عملی در حوزه‌های تخصصی است. دوره dba برای مدیرانی که می‌خواهند کسب و کار و حرفه خود را پایدار و در حال توسعه ببینند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بهتر است متقاضيان شركت در دوره دي بي اي، دوره‌اي را انتخاب كنند كه اساتيد باتجربه و مطرح حوزه مديريت در آن‌ها حضور دارند و آموزش‌هاي كاربردي را براي دانشجويان خود ارائه مي‌دهند.

 

مطالب اخیر

یکی از اصول اساسی در بازاریابی، مشتری‌گرایی و توجه به مشتری است.
تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت، مهارت مهمی است که باید در مدیران تقویت گردد.
مدیر استراتژیک می‌داند که انتخاب‌های محدودی داشته و نمی‌تواند تمام مسیرها را تجربه کند.